Selasa, 10 November 2015

Perubatan Angkasa Lepas - Penting untuk Penumpang dan Juruterbang Serupa

Perubatan Angkasa Lepas - Penting untuk Penumpang dan Juruterbang Serupa

Perubatan Aerospace ialah bidang perubatan yang khusus untuk merawat pesakit yang mengalami masalah kesihatan yang disebabkan oleh berada dalam persekitaran yang aeroangkasa. Bidang ini juga mempunyai matlamat untuk mencegah sebarang masalah yang boleh disebabkan oleh perjalanan udara.

Ketika mencari dipercayai pakar perubatan Aerospace, Honolulu mempunyai beberapa doktor yang menawarkan perkhidmatan tersebut. Doktor itu menawarkan Aeromedical Peperiksaan, termasuk saringan untuk keadaan kesihatan yang serius yang boleh membahayakan semasa penerbangan. Masalah itu boleh termasuk kecenderungan ke arah infarksi miokardium, atau serangan jantung; epilepsi; penyakit paru-paru; atau, kencing manis. Para profesional juga boleh menguji juruterbang bagi buta warna, kerana jika seorang juruterbang tidak dapat membezakan warna, ia mungkin mustahil untuk melaksanakan tugas yang tertentu semasa terbang.

Banyak kali semasa terbang, penumpang akan mengadu sakit telinga sengit. Ini adalah disebabkan oleh tekanan yang tidak sama rata yang membangun pada setiap sisi gegendang telinga kerana pesawat itu menurun. Kebanyakan masa, masalah ini boleh dirawat hanya dengan menghisap sekeping gula-gula atau mengunyah sekeping gula-gula getah semasa penerbangan. Tetapi bagi sesetengah orang, rasa sakit tidak hilang walaupun selepas mendarat. Dalam kes ini, ia adalah bijak untuk orang-orang itu untuk mendapatkan bantuan daripada seorang doktor yang akan menganalisis gejala yang dialami dan menetapkan ubat yang diperlukan, yang dalam banyak kes adalah antibiotik.

Jika seseorang sudah mempunyai jangkitan sejuk atau sinus sebelum perjalanan dengan kapal terbang, si pengembara akan mahu menangguhkan penerbangan jika boleh, sebagai tanda-tanda hanya akan menjadi lebih buruk semasa perjalanan. Jika perjalanan tidak dapat dielakkan, bantuan seorang doktor penerbangan perlu dicari terlebih dahulu. Doktor akan menganalisis keadaan kesihatan, dan memberikan rawatan yang diperlukan, seperti decongestant yang; atau dalam kes jangkitan sinus, antibiotik.

Melalui penyelidikan yang teliti, profesional kesihatan aeroangkasa juga telah mencipta G-guaman, untuk juruterbang yang terbang pesawat pejuang. Ini G-guaman diperlukan kerana sebagai pesawat pejuang cepat naik, darah juruterbang atau penumpang menumpukan di kaki dan kaki. Oleh itu, dalam beberapa kes, jumlah yang mencukupi dalam darah tidak dapat dipam ke otak, menyebabkan tidak sedarkan diri serta-merta. G-saman pada dasarnya sepasang khas seluar yang menyebabkan darah tidak menumpukan perhatian hanya di kaki, tetapi mengalir sehingga ke jantung supaya juruterbang dapat mengekalkan peredaran darah yang baik.

Profesional aeroangkasa khusus untuk perubatan angkasa mendapati bahawa kekurangan graviti sering menghasilkan kesan negatif, seperti kekeliruan dan gerakan penyakit. Doktor tersebut memastikan bahawa angkasawan dilengkapi dengan ubat-ubatan yang diperlukan untuk keadaan seperti sebelum berlepas.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar