Selasa, 10 November 2015

Ais air sejuk tidak baik untuk kesihatan, Kata Ayurveda

Ais air sejuk tidak baik untuk kesihatan, Kata Ayurveda

Sains purba Ayurveda menyediakan pelbagai maklumat mengenai bagaimana orang boleh menjaga kesihatan mereka dengan menggunakan cara semula jadi. Menurut Ayurveda, ais air sejuk atau minuman menghalang proses pencernaan dan melambatkan Jatharagni (api penghadaman). Hasilnya, makanan tidak dicerna dengan betul, membawa kepada pembentukan bahan toksik yang melekat (ama) dalam usus kecil. Kesan-kesan lain termasuk di bawah khasiat dan penyumbatan saluran badan (srotas), yang seterusnya boleh membawa kepada beratus-ratus penyakit.

Ais air sejuk sangat baik untuk pesakit kerana kebakaran penghadaman mereka sudah lemah kerana tahap rendah imuniti. Malah, anda akan terkejut melihat air sejuk dan minuman yang dihidangkan kepada pesakit di kebanyakan hospital di seluruh dunia. Kita mungkin telah dilatih untuk minum air sejuk dari zaman kanak-kanak atau lidah kita boleh menikmati seteguk dari minuman ais sejuk, tetapi ia sama sekali tidak berguna untuk badan.

Ayurveda berkata tidak meletakkan apa-apa yang tidak berguna dalam badan anda. Ia adalah seperti meletakkan diesel atau minyak minyak tanah di dalam kereta petrol. Ia tidak akan melakukan apa-apa yang baik, tetapi akan menyebabkan masalah dalam enjin dan kereta akhirnya akan rosak. Menggunakan perkara yang salah di tempat yang salah tidak baik kepada sesiapa. Mujurlah, kita boleh membeli kereta lain, tetapi kita tidak boleh membeli tubuh lain. Oleh itu, adalah penting bahawa anda tidak memusnahkan badan anda dan menjaga ia dengan berkhidmat dengan makanan yang tepat.

Menurut Ayurveda, anda perlu sentiasa minum air pada suhu bilik biasa. Jika anda tinggal di iklim yang sangat panas, anda boleh minum air sedikit sejuk. Dan yang terbaik adalah untuk minum air suam. Ia membantu dalam meningkatkan proses pencernaan, membersihkan toksin terkumpul, membuka saluran disekat, dan mengimbangkan (humor Ayurveda mewakili Air dan Air) Vata dan Kapha. Jika anda mempunyai penyakit Pitta (seperti ruam kulit, rasa terbakar, hyperacidity, dan lain-lain), anda perlu memasak air dengan betul dan biarkan ia sejuk secara semula jadi ke suhu bilik. Air ini adalah sangat berfaedah bagi orang-orang yang mempunyai masalah Pitta berkaitan.

Akhirnya, ia adalah penting bahawa anda mengekalkan paras air yang diperlukan dalam badan anda. Tujuh puluh peratus daripada badan kita terdiri daripada air dan kita kehilangan banyak ia melalui pernafasan dan peluh setiap hari. Oleh itu, adalah penting bahawa anda minum sekurang-kurangnya lapan gelas air setiap hari. Jangan menggantikan air dengan teh hitam, kopi, alkohol, atau minuman bergas sejuk. Menurut Ayurveda, jika anda menjaga tubuh anda yang terhidrat dan membekalkannya dengan jumlah yang betul dan jenis air, anda akan dapat memastikan anda sihat sepanjang tahun.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar