Selasa, 10 November 2015

Pengamal Perubatan Alternatif

Pengamal Perubatan Alternatif

Pengamal tradisional yang biasa merawat kesakitan dan penyakit lain. Walau bagaimanapun, Alexandria pengamal perubatan alternatif menawarkan lebih banyak pilihan untuk individu yang ingin mengambil jalan yang berbeza terhadap kesihatan. Antara alternatif yang ditawarkan untuk rawatan perubatan adalah akupunktur, akutekanan, urut, Bodywork dan urut terapeutik.

Akupunktur adalah amalan perubatan China digunakan untuk melegakan kesakitan. Ia seli digunakan untuk tujuan terapeutik. Prosedur ini terdiri daripada memasukkan nipis, boleh guna, jarum keluli tahan karat ke titik tertentu badan dalam pengalaman hampir tidak menyakitkan. Jarum kemudian dimanipulasi untuk mengawal apa yang dikenali sebagai "qi" atau aliran darah. Perubatan tradisional Cina adalah berdasarkan merawat "corak ketidakharmonian" dan bukannya rawatan bioperubatan.

Acupressure, di sisi lain, boleh dianggap sebagai campuran akupunktur dan tekanan bersama-sama. Ia adalah satu lagi teknik alternatif perubatan yang berasal dari akupunktur, hanya tekanan fizikal digunakan kepada perkara-perkara di dalam badan yang biasanya akan dirawat dengan jarum semasa akupunktur. Dalam akutekanan, kawasan-kawasan ini dipanggil, "acupoints."

Amalan akutekanan adalah kontroversi, kerana rawatan yang paling alternatif. Walau bagaimanapun, ramai orang melaporkan telah mendapat manfaat daripada amalan ini.

Urut atau terapi urut adalah satu lagi rawatan perubatan alternatif yang digunakan untuk merawat tekanan, sakit kepala, sakit otot dan sakit yang lain, dan juga untuk kerehatan sepenuhnya. Ia juga digunakan untuk mengurangkan rasa sakit belakang yang lebih rendah, yang membantu meningkatkan pelbagai gerakan. Wanita hamil sering menggunakan terapi urut untuk membantu mereka semasa buruh mempunyai pengalaman lebih mudah. Ia juga memain peranan dengan membantu meringankan pergantungan kepada ubat ketagihan. Usul terapi urut dikatakan meningkatkan imuniti dengan memberi kesan positif aliran limfa. Ia juga telah digunakan untuk membantu atlet pulih daripada kecederaan.

Terapi urut juga telah dikenali untuk membantu orang yang mengalami kemurungan dan kebimbangan serta sakit kepala migrain.

Bodywork adalah rawatan terapeutik yang memberi tumpuan kepada memanipulasi bidang tenaga yang berkaitan dengan badan. Pengamal terapi yang memegang pandangan bahawa banyak keadaan kesihatan yang disebabkan oleh isu-isu dengan aspek-aspek fizikal badan seseorang seperti otot ketat, ketegangan atau khidmat beberapa kali. Jenis-jenis Bodywork termasuk Rolfing, urut limfa, Shiatsu, lomi-lomi dan lain-lain teknik urut tisu dalam. Kaedah rawatan yang digunakan lebih dan lebih dalam perubatan sukan arus perdana.

Urut terapi digunakan dengan cara yang sama seperti Bodywork, tetapi tidak sentiasa termasuk urut tisu dalam. Ia digunakan untuk merawat ketegangan, keresahan, tekanan dan apa-apa bilangan penyakit lain. Walaupun digunakan dalam beberapa amalan arus perdana, urut terapeutik akhirnya dianggap sebagai amalan perubatan alternatif.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar