Rabu, 11 November 2015

Fakta Berguna Mengenai Terapi Reiki

Fakta Berguna Mengenai Terapi Reiki

Reiki adalah satu kaedah Jepun meditasi yang juga mengaitkan semua amalan penyembuhan mandatori. Kaedah yang digunakan dalam terapi Reiki adalah homeopati, naturopati dan aromaterapi. Hakikat yang menjadikan kaedah ini menarik terapi dan dibezakan daripada kaedah lain ialah ia melibatkan pemindahan tenaga dari bomoh itu ke tubuh pesakit untuk membuat dia merasa untuk berehat dan selesa.

Kaedah yang boleh digunakan mempunyai beberapa kesan, termasuk penyingkiran tersumbat tenaga, fikiran yang mendalam dan kedudukan badan. Semasa melakukan terapi Reiki bomoh itu meletakkan tangannya ke atas badan pesakit. Untuk menerima rawatan sesuai dan berkesan pesakit perlu berbaring tegak lurus sehingga ia dapat menerima tenaga dari tangan penyembuh itu.

Reiki bermula dari kepala dan pergi ke kaki. Semasa berurusan dengan pakar bomoh itu pesakit perlu berada dalam kedudukan yang jarinya patut dirapatkan rapat bersama-sama supaya tangan yang membuat bentuk yang berbentuk Cangkir, dan ibu jari perlu ditarik ke atas terhadap tangan supaya tenaga boleh dengan mudah dipindahkan dari bomoh itu kepada pesakit .

Untuk membuat terapi ini berkesan dan menyembuhkan dapat kedua-dua pesakit dan penyembuh mesti mengambil berfungsi bahagian di dalamnya kerana ini adalah kaedah pemindahan tenaga dari satu badan yang lain. Amalan terapi Reiki adalah bergantung kepada tahap kemahiran bomoh itu. Biasanya terdapat tiga tahap kemahiran penyembuh.

Dalam peringkat pertama amalan Reiki pengamal perubatan diajar hanya pergerakan tangan asas dan mengagumkan, bersama-sama dengan yang simbol takut ditunjukkan supaya mereka boleh menyembuhkan pesakit secara langsung. Kemudian bomoh itu agak mampu mengajar kedudukan tangan dan simbol, supaya mereka boleh mengamalkan kaedah penyembuhan jarak jauh. Selepas belajar semua teknik-teknik tabib yang kemudian menjadi tuan Reiki.

Satu soalan yang sering ditanya mengenai terapi Reiki bahawa ia mengandungi apa-apa risiko. Jawapannya adalah tidak. Pesakit-pesakit pergi untuk mengubati Terapi Reiki digambarkan sebagai rasa kesejahteraan selepas sesi terapi. Satu perkara pesakit terapi Reiki harus ingat bahawa terapi ini berfungsi dalam campuran dengan perubatan barat dan amalan kesihatan yang lain. Terapi ini direka khas untuk memulihkan pesakit daripada halangan tenaga.

Terapi ini mungkin tidak makmur dengan satu sesi supaya pesakit mempunyai untuk pergi dengan beberapa sesi dapat menampung lagi sepenuhnya. Jika seseorang ingin menjadi penyembuh Reiki, dia akan perlu untuk mengambil kelas di bawah pengawasan seorang Reiki tuan disahkan.

Jika tidak ada kelas Reiki terdapat di negara ini maka kita boleh memahaminya melalui program pembelajaran jarak jauh dan juga hampir melalui internet.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar