Selasa, 10 November 2015

Perubatan Alternatif Sebagai alternatif yang berkesan untuk Perubatan Konvensional

Perubatan Alternatif Sebagai alternatif yang berkesan untuk Perubatan Konvensional

Dalam menuju ke dalam abad ke dua puluh satu, kami telah membuat banyak kemajuan dan kemajuan dalam bidang perubatan kerana penemuan-penemuan baru dalam bidang kimia, biologi, dan fizik. Perubatan konvensional, sistem kami diterima umum ilmu perubatan, diamalkan hampir secara eksklusif di Amerika Syarikat dan di luar negara. Dengan menggunakan sistem ini, doktor perubatan dan profesional kesihatan lain merawat penyakit menggunakan ubat, radiasi, atau pembedahan. Perubatan konvensional juga dikenali sebagai allopathic, arus perdana, moden atau perubatan Barat.

Sebagai masyarakat maju dari segi teknikal, kami telah menjadi berbangga dengan pencapaian kita dalam bidang sains perubatan moden tetapi masih belum menyelesaikan masalah kesihatan kita. Terdapat beberapa penyakit seperti kanser, distrofi otot, sklerosis berbilang, dan pelbagai jenis yang serius serta kronik penyakit yang melibatkan penawar telah menunggu bagi banyak, bertahun-tahun. Mereka yang menderita dengan penyakit yang tidak boleh diubati, mempersoalkan kemajuan sebenar perubatan moden, dan tertanya-tanya, memandangkan inovasi moden dalam bidang sains, jika ia benar-benar telah mencapai kemajuan yang begitu banyak pada semua. Kami mempunyai pengalaman sehari-hari satu keajaiban sains perubatan dalam bidang nuklear dan perubatan kecemasan, imunologi, pembedahan dan ujian perubatan, dan sudah tentu sistem ini adalah amat penting, tetapi pencegahan penyakit sebenar dan rawatan bagi pelbagai penyakit kronik masih mengelakkan diri moden penubuhan perubatan.

Terdapat telah wujud penggerak di sebalik perubatan alternatif selama berabad-abad, dan motivasi adalah untuk menyembuhkan orang lain. Walaupun pengamal perubatan alternatif dan pesakit mereka melaporkan hasil yang berkesan, terdapat beberapa orang yang mencadangkan bahawa perubatan itu adalah penipuan, dan sedang diamalkan oleh tidak mencukupi atau di bawah orang / tidak berpendidikan. Ini sudah tentu boleh menjadi benar adalah beberapa kes, tetapi juga telah benar mengenai doktor perubatan konvensional yang mempunyai lesen mereka dibatalkan kerana kecuaian atau ketidakcekapan.

Jika doktor tidak sexists, maka tidak akan ada keperluan untuk menawarkan seminar mengenai bagaimana untuk sensitif mengendalikan pemeriksaan pelvik wanita dalam "cara bukan seksis." Ini jenis mentaliti adalah salah satu daripada sebab-sebab wanita khususnya dan lelaki juga, yang berpaling dari doktor perubatan mereka dan mendaftar bantuan pengamal alternatif. Michael P. Annavi, Ph.D., dalam eseinya pada penyampaiannya allopathic, Skrap layak dari dalam Jadual Allopathic Kuasa, menyatakan bahawa "industri perubatan allopathic telah mewujudkan satu proses pembatalan yang menggalakkan ideologi bahawa pengetahuan adalah benar hanya jika ia ditubuhkan dalam rangka kerja ini tautological pemikiran Eropah ".

Kesukaran dalam mewujudkan amalan dan hak profesional kesihatan bukan tradisional telah digagalkan sejak dua abad yang lalu dari mereka yang menyokong amalan perubatan yang disahkan secara saintifik, dari masyarakat perubatan tradisional, dan, sudah tentu, dari doktor-doktor perubatan sendiri. Ini adalah tidak lebih daripada prasangka sistematik dan perkauman, terutama berkenaan dengan India pengamal perubatan Cina dan E. akupunktur dan perubatan Ayurveda.

Larry Altshuler, MD, dalam buku Healing Seimbang beliau, menyatakan bahawa banyak kaedah penyembuhan alternatif hanya lebih berkesan daripada rawatan konvensional adalah untuk keadaan yang tertentu, dan banyak rawatan mempunyai kesan sampingan yang kurang dan potensi dangerss. Di dalam buku beliau, Dr. Altshuler membincangkan rawatan semula jadi ia telah digunakan dengan berkesan pada pesakit selama bertahun-tahun. A penyokong ubat pencegahan dan semula jadi, Dr. Altshuler menjelaskan, sebagai contoh, bahawa terdapat korelasi yang kuat antara diabetes dan obesiti. Sebagai rawatan perubatan alternatif yang benar-benar, pertamanya dia menyebut bahawa pesakit benar-benar harus mengelakkan alkohol, yang sangat tinggi kandungan gula. Kedua dia berkata kepada makan makanan yang seimbang, rendah gula halus, lemak, dan produk haiwan, dan tinggi dalam serat tumbuhan. Ketiga beliau mencadangkan vitamin, nutrien dan herba perlu bagi suplemen. Akhir sekali dia mengesyorkan mendapatkan rawatan akupunktur.

Dalam filem dokumentari, The True Story of The Bridge di Sungai Kwai, Otto C. Schwarth, seorang POW Amerika, terpaksa bekerja di atas kereta api di antara Myanmar dan Thailand semasa Perang Dunia II, menceritakan bagaimana ratusan ribu tawanan perang, Britain dan Amerika Syarikat, sakit dan mati pelbagai penyakit, telah dirawat oleh segelintir pakar perubatan. Dalam temu bual beliau, Encik Schwarth, maka dalam tahun lapan puluhan beliau pernah berkata:.. "Amerika adalah selama-lamanya berterima kasih kepada doktor perubatan Belanda Henry Hecking Dr. Hecking dilahirkan dan dibesarkan di Indonesia oleh neneknya yang merupakan herba yang Dia adalah penyelamat kita, sebenarnya, kerana dia tahu semua herba tempatan. Kumpulan kami akhirnya mempunyai kadar kematian yang paling rendah di talian.

Michael Wayne, Ph.D., pengarang Quantum Integral Medicine, menjelaskan dalam satu temu bual dengan Acupuncture Hari Ini: bioperubatan ini (perubatan konvensional) telah berdasarkan model penentuan linear dan reduksionisme - pendekatan yang melihat dunia dalam sangat hitam dan putih syarat-syarat. Pendekatan ini telah mendapat diri kita ke dalam banyak masalah, bukan sahaja dengan pendekatannya kepada tubuh badan manusia, tetapi juga dengan pendekatan untuk menyelesaikan masalah dunia. Ia adalah sangat sebab-dan-akibat berorientasikan dan sentiasa mencari untuk mencari satu sebab utama yang dicipta dilema (par. 3). Sains perubatan moden telah menafikan gambar yang lebih besar untuk kesihatan dan penyembuhan, yang disebabkan oleh pengaruh korporat dan penyelewengan. Kami kini melihat hasil rasuah itu dan ketamakan - seperti perang di pertengahan Timur dalam usaha untuk memonopoli bekalan minyak, pemanasan global bersama-sama dengan peleburan litupan ais kutub, dan keruntuhan ekonomi di seluruh dunia.

Ia juga telah menjadi satu hiburan daripada beberapa doktor perubatan untuk mengkritik perubatan semula jadi dan pengamal. Dalam temu bual dengan Pakar Bedah Ortopedik di Fresno, CA (yang lebih suka untuk menjaga namanya tanpa nama), mendedahkan bahawa ahli tulang yang disebut, dalam dunia perubatan konservatif, sebagai "pseudo-doktor." Pada awal abad kedua puluh penubuhan perubatan berperang melawan profesion Chiropractic, mengatakan bahawa kerana kebajikan awam dan perlindungan, jenis pengamal perubatan alternatif tidak boleh dilesenkan. Kita dapati bahawa ia sebenarnya disebabkan oleh kepentingan ekonomi dan tidak kebajikan awam, atau sebagai negeri Chiropractors "sarung tangan cerpelai altruisme sering menyembunyikan tulang ketuk jari tembaga tamak" (Whorton 138). Terus terang bercakap, profesion perubatan tidak mahu berkongsi faedah ekonominya dengan bomoh lain. Hippocrates juga telah dianggap sebagai bidaah atau "dukun" di zamannya kerana pemikiran perubatan pada zamannya ialah penyakit dan pemulihan adalah disebabkan atau dipengaruhi oleh tuhan-tuhan dan iblis .. Hippocrates (lahir 460 SM) dianggap bapa perubatan allopathic Barat. Dia dikreditkan dengan banyak memajukan kajian sistematik pada perubatan klinikal, merumuskan ilmu perubatan sekolah sebelumnya, dan menetapkan amalan untuk pakar perubatan.

Perubatan abad kedua puluh telah membuat kemajuan yang luar biasa penemuan termasuk teknologi nuklear untuk diagnosis dan rawatan. Walaupun perubatan konvensional telah membuat banyak kemajuan sains, ramai orang masih mengalami penyakit yang melemahkan kronik dan penyakit tidak boleh diubati. Perubatan allopathic mempunyai seratus tahun penyelidikan dan penemuan, tetapi seolah-olah tidak membuat penyelesaian yang berharga dan berpatutan seperti yang kita maju ke dalam abad ke dua puluh satu. Kos rawatan perubatan adalah staggeringly tinggi, terutamanya untuk ujian dan hospital lawatan diagnostik. Pengamal perubatan bimbang bukan sahaja dengan ada kemajuan ekonomi sendiri, tetapi menjaga di teluk mereka yang tidak dianggap layak mendapat gelaran Doktor Perubatan atau MD Di China kuno, doktor itu tidak dibayar bagi perkhidmatan mereka jika seseorang jatuh sakit. Mereka hanya pampasan untuk menjaga pelanggan sihat melalui nasihat mengenai diet, pemakanan dan senaman. Mereka ditetapkan ubat-ubatan herba, bukan sahaja untuk penyakit tetapi untuk kesihatan pencegahan juga, jadi ia adalah yang sihat yang disokong pengamal Cina dan tidak sakit. Malangnya, dalam masyarakat moden kita, ia adalah sakit yang menyediakan pengamal dengan pendapatan yang sihat.

Model baru pemahaman dalam bidang perubatan perlu dimasukkan ke dalam model allopathic yang sedia ada. Kerana populariti yang semakin meningkat dan keberkesanan Perubatan Alternatif, pengamal mungkin akhirnya akan diberikan tempat berhak mereka dalam masyarakat perubatan. Pemerbadanan amalan perubatan alternatif ke dalam model yang sedia ada perubatan Barat konvensional, termasuk melatih doktor-doktor perubatan yang baru, kini dikenali sebagai Perubatan percuma. Dalam usaha untuk menyelesaikan masalah kesihatan kita, paradigma moden ini untuk rawatan dalam perubatan perlu digalakkan. Ini benar-benar boleh muncul apabila berat sebelah, kepentingan diri sendiri, tamak dan diskriminasi dibuang dan pengetahuan perubatan yang pelbagai adalah digalakkan dan dikongsi, bukan sahaja di antara ahli-ahli sains universiti terlatih dan doktor perubatan, tetapi di kalangan pengamal alternatif, ahli falsafah, metafizik, dan intelek lain dalam masyarakat juga. Dengan integrasi perubatan alternatif dengan perubatan konvensional, kami berharap untuk melihat model yang memberi tumpuan kepada kesihatan dan penyembuhan, dan bukannya penyakit dan manfaat ekonomi. Seperti yang lebih banyak negeri lesen (doktor naturopathic) ND ini, melihat mereka adalah seperti biasa kerana melawat doktor perubatan allopathic anda. Ini boleh menjadi ideal baru untuk perubatan dan kesihatan pada abad ke dua puluh satu dan seterusnya. Kami juga mengalu-alukan hari apabila label seperti dukun atau pseudo-doktor akan hilang bersama-sama dengan lain-lain pertimbangan yang subjektif berat sebelah.

Sehingga abad yang lalu, orang yang sama berpendapat bahawa adalah mustahil untuk terbang, tetapi selepas mendapati undang-undang semula jadi aerodinamik, kita secara rutin boleh terbang ke angkasa lepas. Dalam filem itu, Galileo, Bertolt Brecht ini sejarah menggambarkan kehidupan Galileo Galilei. Dalam abad ketujuh belas, Galileo, pada risiko penganiayaan dan kematian, terbukti melalui kajian kosmologi dan dengan menggunakan asas matematik, bahawa matahari adalah pusat langit, dan tidak bumi. Dengan cara yang sama, dengan menggunakan cita-cita semula jadi dan asas-asas ilmu perubatan, kita akan mula membuat penemuan baru dan masa depan dalam kesihatan dan penyembuhan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar