Rabu, 11 November 2015

Apa Laser Dingin?

Apa Laser Dingin?

Intensiti Rendah Laser Therapy (LLLT)

Apakah ia?
Tahap Rendah Laser Therapy (LLLT) ialah penggunaan tenaga cahaya untuk memperbaiki keadaan manusia. Ini dapat dicapai dengan menggunakan pancaran cahaya sama ada daripada diod laser intensiti yang rendah atau pelbagai berkepadatan tinggi diod super bercahaya. Sumber-sumber cahaya menyampaikan tenaga foton (cahaya) pada panjang gelombang tertentu (630-660nm dan 840-880nm inframerah) dan kurang daripada 2 watt kuasa. Lebih 35 tahun kajian saintifik antarabangsa telah menunjukkan LLLT selamat dan bermanfaat dalam rawatan kecederaan otot, kronik dan keadaan degeneratif dan penyembuhan luka.

Bagaimanakah ia berfungsi?
Jenis tisu menyerap tenaga cahaya berbeza; lampu merah diserap dengan lebih mudah oleh tisu cetek dan lebih mendalam, tisu lebih padat menyerap cahaya inframerah. Oleh itu, penggunaan kedua-dua lampu merah dan inframerah akan mempunyai kesan yang lebih besar pada pelbagai jenis tisu dan syarat-syarat. Cahaya itu diserahkan dengan meletakkan kepala rawatan dalam hubungan secara langsung dengan kulit membolehkan penembusan yang paling cekap tenaga foton. Tenaga cahaya berinteraksi dengan pelbagai molekul intercellular menyebabkan pemulihan fungsi sel normal dan akhirnya meningkatkan proses penyembuhan badan.

Mengapa ia berfungsi?
Sel mengubah tenaga foton menjadi tenaga biomekanik meningkatkan pengeluaran dan pelepasan ATP (adenosina trifosfat), serotonin dan meningkatkan tahap asetilkolina menyebabkan peningkatan vascularity, rangsangan dan penghasilan kolagen, mengurangkan edema, peningkatan aktiviti limfa, pengurangan kesakitan dan akhirnya dalam pertumbuhan semula tisu yang sihat. Kesan-kesan dikenali termasuk merangsang tindak balas imun, perubahan positif sambutan histamin, peningkatan pengeluaran hormon pertumbuhan disertai dengan tahap tenaga yang tinggi dan rasa keseluruhan kesejahteraan.

Berapa banyak rawatan?
Bilangan rawatan diperlukan berbeza dari seorang ke seorang. Kajian telah menunjukkan bahawa beberapa sebagai dua sesi 15 minit dan sebanyak dua puluh sesi 30 minit mungkin diperlukan untuk penambahbaikan. Ia adalah perkara biasa bagi seseorang untuk mengalami peningkatan segera tetapi ia adalah penting untuk memahami bahawa faedah jangka panjang yang diperolehi hanya dari rawatan kumulatif.

Adakah terdapat sebarang risiko?
Dalam lebih 40 tahun, tidak ada sebarang kesan sampingan jangka panjang yang dilaporkan dari LLLT. Walau bagaimanapun, terdapat potensi kerosakan retina. Ini mudah dielakkan dengan tidak memberi tumpuan secara langsung di atas kepala rawatan atau merenung diod diaktifkan. Apabila menggunakan inframerah berhampiran mata, ia adalah disyorkan untuk menggunakan kaca mata pelindung disediakan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar