Selasa, 10 November 2015

Penyembuhan Tumbuhan Dari Sonoran Desert

Penyembuhan Tumbuhan Dari Sonoran Desert

The Sonoran Desert merebak dari pergunungan Arizona Utara ke Baja Mexico California. Kawasan terkenal dengan suhu melampau serta tumbuhan yang banyak. Walaupun keadaan di Gurun Sonoran boleh menjadi tidak bertimbang rasa, padang gurun telah disediakan penduduk asal dengan tumbuh-tumbuhan banyak memberi manfaat dan berguna. Buah, biji, daun, tuala wanita dan juga beberapa bunga bukan sahaja digunakan untuk makanan tetapi juga untuk membuat ubat kesihatan semula jadi.

Nopal Cactus (Berduri Pear)

Kaktus Nopal (pir berduri) telah digunakan secara perubatan oleh masyarakat pribumi di rantau ini selama berabad-abad. Ia telah digunakan untuk mengurangkan tahap gula darah dan mengurangkan kesan-kesan sampingan minum terlalu banyak alkohol.

Secara tradisinya, jus kaktus dari pokok kaktus yang Nopal telah digunakan untuk scrapes dan luka bakar yang ringan. Menurut kajian penyelidikan buah kaktus Nopal (ara) membantu mengurangkan kesakitan dan keradangan yang berkaitan dengan beberapa penyakit.

Sebab buah kaktus Nopal mempunyai banyak manfaat kesihatan adalah disebabkan oleh bilangan tinggi betalains dijumpai di dalam buah-buahan. Betalains adalah protein antioksidan. Mereka memberikan buah Nopal warna cerah. Oleh kerana musim panas yang panas dan musim sejuk di kawasan Gurun Sonoran kaktus Nopal menghasilkan tahap betalains untuk melindungi dirinya daripada unsur-unsur. Terdapat 24 betalains terkenal dan kaktus Nopal Gurun Sonoran merupakan satu-satunya tumbuhan yang mengandungi sehingga semua kaktus 24. Nopal dijumpai di kawasan-kawasan lain di dunia tidak mempunyai jumlah yang sama betalains. Makanan lain yang mengandungi betalains adalah Swiss Chard dan bit. Tidak salah satu makanan ini mempunyai jumlah yang sama betalains seperti yang boleh ditemui dalam buah kaktus Nopal.

Pad kaktus Nopal telah digunakan sebagai sayur-sayuran di Mexico selama berabad-abad. Mereka dipanggil "nopalitos" dalam bahasa Sepanyol. Duri pada berduri pad pir kaktus dikeluarkan dan pad kemudian panggang di atas api seperti stik berair.

Masak buah kaktus Nopal boleh dimakan seperti mana-mana buah-buahan segar dengan satu berhati-hati; walaupun buah mempunyai duri kecil di permukaan dan mesti dikendalikan dengan baik. Ara kaktus mesti berpecah terbuka dengan pisau yang tajam dan buah-buahan dalaman dimakan atau melengkung ke dalam mangkuk. Buah kaktus Nopal rasa seperti tembikai masak. Fresh Nopal buah kaktus boleh dimakan begitu sahaja atau ditambah minuman smoothie yang lazat. Berikut adalah resipi untuk sihat Sonoran Desert smoothie yang lain:

2 buah kaktus atau 2 ozs jus Nopalea
1 cawan beku anggur merah masak
1 sudu besar biji chia
1 pisang (segar atau beku)
1 cawan susu soya
1/2 cawan kismis

Tambah buah kaktus itu bersama-sama dengan bahan-bahan lain. Campuran dengan baik sehingga sebati. Resipi ini membuat dua 8 oz. gelas smoothie sedap

Jus kaktus Nopal juga telah ditambah kepada minuman pemakanan dipanggil Nopalea. Ini adalah cara yang paling mudah untuk mendapat manfaat daripada banyak ciri kesihatan mempromosikan buah Nopal.

Benih Chia

Dahulunya, Aztec India berkembang tumbuh-tumbuhan untuk chia benih mereka. Biji chia kuatkan pahlawan mereka dan stamina. Biji Chia adalah satu bahagian penting dalam diet askar Aztec bahawa setiap kali Conquistadores Sepanyol mendapati bidang chia mereka memusnahkan mereka. Hari ini, kita tahu bahawa benih chia mengandungi jumlah yang tinggi Omega 3 dan Omega 6 minyak. Biji yang juga merupakan sumber antioksidan yang hebat, vitamin dan serat. Ia juga mengandungi kalsium, fosforus, magnesium, mangan, kuprum, niasin, dan zink.

Di sebalik semua benih kuasa nutrien daripada tumbuhan chia adalah gluten percuma dan mempunyai karbohidrat bersih yang lebih sedikit daripada kebanyakan bijirin yang lain.

Kilang chia (Salvia hispanica) adalah ahli keluarga pudina. Mujurlah, perosak dan serangga tidak suka tumbuhan sehingga mudah bagi petani untuk berkembang organik chia tanpa menggunakan racun serangga dan semburan serangga. Chia ditanam secara komersial di Amerika Latin, Australia dan di sini di Amerika Syarikat pada Southwestern Arizona.

Kreosot Bush

Belukar kreosot (Chapparal) adalah salah satu tumbuhan yang paling biasa di Gurun Sonoran. Ia didapati dalam beberapa bahagian paling kering di kawasan padang pasir ini. Ini adalah sebahagiannya disebabkan oleh keupayaan untuk berjaya melawan tumbuhan lain untuk sumber air yang terhad. Kreosot digunakan sebagai pembunuh kuman dan dalam merawat tumor.

Brittlebush

Brittlebush ini berkaitan dengan bunga matahari dan mempunyai bunga kuning terang serupa dengan bunga matahari, tetapi lebih kecil. Ia didapati dalam ketinggian yang lebih tinggi di Gurun Sonoran. Teh dilakukan brittlebush yang digunakan sebagai rawatan untuk selesema dan selesema. Ground brittlebush telah digunakan oleh penduduk asal Gurun Sonoran pada kudis dan untuk melegakan kesakitan.

Mesquite Tree

Pokok Mesquite berasal dari Gurun Sonoran dan kawasan-kawasan lain di Amerika Syarikat dan Mexico. Ia adalah spesies tahan lasak dan sukar untuk membasmi. Sesetengah peladang mempertimbangkan pokok Mesquite untuk menjadi suatu kacau ganggu kerana ia bersaing dengan rumput pelbagai untuk terus hidup.

Kacang Mesquite dari pokok Mesquite adalah tanah ke dalam tepung untuk digunakan untuk membuat roti dan kek. Tepung Mesquite biasanya dicampur dengan tepung lain. Mesquite tepung juga ditambah kepada minuman pengganti makanan untuk pemakanan tambahan. Kacang Mesquite juga boleh digunakan seperti serpihan kayu untuk menambah rasa manis baik untuk daging panggang atau ikan.

Echinacea

Echinacea (American kon Bunga) terdapat dalam ini kawasan padang pasir sama dan juga kawasan-kawasan lain Amerika Utara. Kilang itu membentuk bunga yang cantik serupa dengan daisy dalam penampilan. Herba menggunakan daun, bunga dan akar. Ia mempunyai penggunaan yang luas sebagai sistem booster imun dan untuk mengurangkan kesan selesema sejuk dan bersama. Ia juga digunakan untuk merawat jangkitan pernafasan. Echinacea juga boleh digunakan topically untuk membantu menyembuhkan luka.

The Sonoran Desert boleh menjadi ganas kepada pelancong atau penduduk tetapi ia juga menyediakan penyembuhan banyak dan tumbuh-tumbuhan yang berfaedah. Semua flora dan fauna padang pasir mesti tahan lasak untuk bertahan dalam keadaan cuaca yang keras mereka tinggal. Mendapatkan jumlah yang cukup air pertempuran berterusan di padang pasir dan hanya tumbuh-tumbuhan hardiest terus hidup dalam iklim kering tidak bertimbang rasa ini. Nasib baik, kita tidak perlu untuk hidup di rantau ini di dunia untuk menikmati manfaat kesihatan tumbuhan Sonoran Desert.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar