Selasa, 10 November 2015

Great Mullein - Cari Penyembuhan The Sifat Of The Herb (Bahagian 1)

Great Mullein - Cari Penyembuhan The Sifat Of The Herb (Bahagian 1)

Mullein besar adalah herba dwitahunan yang semakin meningkat kepada ketinggian 2 meter. Pada tahun pertama, kilang itu menghasilkan roset yang terdiri daripada daun pubescent, tetapi pada tahun kedua ia berkembang stem dengan bunga dan beberapa cawangan. Daun adalah kira-kira 15-30 cm panjang dan 5-10 sentimeter lebar. Mereka dilindungi dengan bulu. Bunga mengandungi 5 bahagian. Tiub berbentuk kelopak berwarna hijau. Corolla adalah kuning. Terdapat tiga panjang dan dua stamen pendek. Filamen dilindungi dengan rambut pucat kecil. Bunga disusun dalam pancang atau tangkai. Bunga herba bermula dari Jun hingga September. Buah-buahan mengandungi banyak biji.

Herba ini boleh ditemui tumbuh di dalam tanah dilapisi dgn kecil dan berpasir di sebuah pinggir hutan, bukit yang cerah, di tepi sungai dan batu pit. Anda perlu mengumpul bunga di tempat yang kering, cuaca cerah sebelum tengah hari. Ia adalah disebabkan oleh hakikat bahawa bunga telah pudar pada sebelah petang. Anda tidak perlu mengambil herba dalam cuaca lembap, dan juga, pudar bunga kerana mereka cenderung untuk mendapatkan hitam semasa pengeringan. Anda harus mengelak daripada memerah bunga, dan juga, mendedahkan mereka kepada cahaya matahari langsung.

Bunga mullein mengandungi saponin triterpene (sehingga 3.85 peratus), 10-11 peratus gula, bahan mucilaginous (sehingga 2.5 peratus), flavonoid, karotenoid, asid askorbik, sedikit minyak yang penting dan lain-lain bahan biologi aktif. Daun, di samping itu, mengandungi iridoids dan bahan-bahan mineral.
Herba ini mempunyai kesan anti-radang, ekspektoran dan luka penyembuhan hartanah.
Saponin mempunyai kesan merengsa pada membran mukus saluran pernafasan atas, buah pinggang dan ureter, manakala flavonoid bertindak sebagai anodyne dan ubat anti-radang. Di samping itu, flavonoid mempunyai aktiviti vitamin PP.
Pemulihan diperbuat daripada bunga (seperti, infusi, merebus dan ekstrak cecair) digunakan sebagai ubat emolien dan ekspektoran dalam kes serak, radang saluran pernafasan atas, bronkitis, tracheitis, batuk kokol, grippe dan virus sejuk. Tanamkan satu sudu herba dengan segelas air. Minum segelas infusi 3 kali sehari. Jika anda mengalami batuk menyalak, dan membran mukus radang dan menyakitkan jalan udara, anda perlu membuat teh sebatian yang terdiri daripada kuantiti yang sama bunga mullein, daun kaki kuda, puncak thyme dan puncak lobelia. Minum segelas infusi atau merebus 3 kali sehari.
Bunga dan daun yang digunakan untuk menangani asma bronkial, penyakit paru-paru, gangguan limpa, virus sejuk, penyakit selesema gastrousus dan gangguan hati, dan juga, mencegah dan merawat gangguan metabolik.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar